De zomer is aangebroken - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu De zomer is aangebroken - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu

De zomer is aangebroken

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 December 2016 | Australië, Perth

Lieve familie en vrienden,
Terwijl ik deze blog schrijf worden jullie net wakker, moeten jullie de ramen van de auto krabben en de kachel aanzetten om het warm te krijgen. In diezelfde tijd heb ik net mijn lunch gegeten en ben ik klaar om naar het strand te gaan, want het is 30 graden. Heel gek om december niet met warme chocomel in te gaan, maar met strandbezoekjes en ijsjes. Het is vorig weekend zelfs 38 en 34 graden geweest en de zomer moet nog komen. Dit betekent wel dat ik met Hannah en Ethan (want die heeft vanaf deze week zomervakantie) lekker naar het strand kan gaan, in het zwembad kan liggen en in de waterspeeltuin kan gaan spelen. Over de kids gesproken, die zijn super leuk. Ze vertellen me soms de oren van mijn kop en ik word soms gebruikt als klimrek, maar ik heb het echt getroffen met deze familie! Verder doe ik in mijn vrije tijd nog steeds veel leuke dingen. Ik heb dolfijnen en zeeleeuwen gezien op Penquin Island, stijldansles gehad op het strand tot de zon onder ging in de zee, een tour gedaan door Fremantle Prison (een van de weinige geschiedenisdingen in Australië) en volg ik een zeilcurus op de Swan River. Ik spreek ook regelmatig af met andere au pairs voor een avondje bios of een middagje strand. Verder zie ik de ‘young adults’ van de kerk ondertussen ook naast de maandagavond (bijbelstudie). We hebben laatst diner gehad van de barbie (Aussie slang voor barbecue), gezwommen in hun zwembad en binnenkort een verjaardag.
Ondertussen raak ik wel een beetje in de war. Afgelopen weekend had ik op zaterdag de Christmas Carrol van de school van Ethan en op zondag surprises en gedichten voor Sinterklaas met de familie. Tja de kerstgekte begint hier een stuk eerder en is een stuk heftiger dan in Nederland. Ik heb zelfs voor het eerst Santa clause in real life gezien. Volgens mij staat me nog veel kerst te wachten de komende maand.

Natuurlijk heb ik ook weer nuttige en onzinnige dingen geleerd over Australië de afgelopen tijd:
- Het nationale volkslied bijna ‘Waltzing Mathilde’ was. Er was in 1977 een nationaal referendum. ‘Advance Australia fair’ had 43,29 % van de stemmen, ‘Waltzing Mathilde’ 28,28 %, ‘Song of Australia’ 9,65%, en ‘God Safe the Queen (oude volkslied) had 18,78% van de stemmen. Oohja de tekst van Waltzing Mathilde is kortgezegd, nogal vreemd.
- Tijdens de verkiezingen is iedereen hier verplicht om te stemmen. Als je niet stemt kun je hier een brief en een boete verwachten.
- Het verkeer lijkt een klein beetje op Nederland. Ze rijden dan officieel wel links, maar de meeste mensen vinden rechts rijden toch prettiger. Dat betekent dus ook links inhalen. Deze irritante (in Nederland irritatie nummer 1 op de weg) wordt veroorzaakt door de ouders. Hier wordt namelijk geen 2000 euro betaald voor en rijbewijs met lessen, maar leert iedereen het van zijn/haar ouders met een geel L-plaatje op de auto.
- Ga niet naar Australië als je zwarte koffie drinkt. Je moet het namelijk zeggen als je geen melk wilt, anders is de vraag cappuccino of flatte white?
- Wekelijks zie ik wel een rookpluim boven de heuvels hangen. Ze branden nu alle bossen af om ongecontroleerde bosbranden in de zomer te voorkomen.

P.s. in mijn vorige blog had ik als doel een foto met George, de mascotte van Perth Glory. Dat is nu gelukt! Zie bij de foto’s.

P.p.s. dit liedje speciaal voor touristen is echt geweldig: https://www.youtube.com/watch?v=eNEeq5qGh8I Wie wil me nu hier weg hebben ;)?

  • 06 December 2016 - 16:51

    Ella:

    Wat een leuk verhaal weer. Ik ben heel benieuwd naar alle verhalen die je bij je terugkomst naar Nederland te vertellen hebt. (als je tenminste weer terug wilt komen ;-) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2017

Bye, goodbye and see you soon!

06 Februari 2017

Mijn Australische leven

06 Januari 2017

Kerstgekte in Perth en Albany

06 December 2016

De zomer is aangebroken

04 November 2016

Au pair life
Iris

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 7691

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: