Mijn Australische leven - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu Mijn Australische leven - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu

Mijn Australische leven

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 Februari 2017 | Australië, Perth

Ondertussen is alles lekker gewoon geworden, geen nieuwe mensen en dingen meer te ontdekken, maar genieten van alle leuke mensen en dingen die ik om me heen heb. Ik ga nog steeds naar de young adults op maandag, voetbal en zeil af en toe, ga veel naar het strand en woon nog steeds bij de Finlays (gelukkig ;). Het gaat nog steeds helemaal goed met de kids. Ik geniet nog ieder moment van ze. Oohja ik denk dat ik ze maar meeneem naar Nederland, dus be prepared. Helaas is nu de zomervakantie van Ethan afgelopen. Hij gaat nu naar de Preprimary klas (hieronder uitgelegd). In de vakantie hebben we weer lekker veel speeltuinen gezien en zijn we naar de dierentuin geweest met Romy en haar kids. Tip: ga niet met vijf kinderen naar de dierentuin. Het is nog erger dan met en klas met 30 kinderen naar de gym lopen (of zoiets). Andere dingen die we in de zomervakantie gedaan hebben zijn: alle Starwars namen uit mijn hoofd leren en verhalen uitspelen, naar de bioscoop gaan en chef-kok spelen. Ik heb per ongeluk het woord chef-kok gebruikt in plaats van chef en was vergeten dat dat voor volwassenen in het Engels heel vreemd kan klinken. De moeder vond dit overigens grappig, gelukkig.
Het leventje is zelfs zo gewoon hier dat ik al twee afscheidsfeestjes heb gehad van een vriendin (verhuisd naar 2 uur hier vandaan) en mijn nichtje (voor een jaar naar Japan). Het lijkt wel of ik hier al een tijdje woon ;). Jammer, maar ik hoop dat zij ook een fantastisch nieuw avontuur hebben.
Verder heb ik ‘Australia day’ gevierd, vergelijkbaar met Koninginnedag. Ze vieren dat in 1788 het eerste Engelse schip aan land kwam en Australië werd. We zouden naar de mega vuurwerkshow in Perth gaan, maar vanwege een vliegtuigongeluk met een stuntvliegtuig in de rivier was dat afgelast en zijn we bij een kleine vuurwerkshow gaan kijken. Ook heel tof om te zien. Ik voelde me die dag echt een Aussie, mate.

Nieuwe dingen geleerd:
- Het is super Australisch om nicknames aan alles en iedereen te geven. Op de radio was er een wedstrijd voor een nickname voor een nieuw (nog niet af) stadion. Ik heb zelf de namen Ai (Eerste letter van Iris uitgesproken op zijn Engels), Dutch of D (Dutch verkort) en gekregen.
- Tennissen er bij de Australian Open veel makkelijker uitziet dan dat het is. Sarah en ik doen het nu af en toe en zijn al gevorderd van complete losers naar losers. Het is wel erg leuk btw!
- Het Australische schoolsysteem in het kort:
Prekindy (3 jaar) - Kindy (4 jaar, onze groep 1, de meeste kinderen gaan dan niet alle dagen naar school) - Preprimary (5 jaar, onze groep 2) - Year 1 tot 6 (onze groep 3-8 van de basisschool) - Year 8 tot 12 (onze klas 1-6 van de middelbare school)
Iedereen gaat tot year 12 naar school. Dan heb je aan het eind twee verschillende examens. Schoolexamens en university examens. Bij de university examens krijg je een bepaald aantal punten en dat bepaalt welke studies je wel of niet kan doen. Voor alle studies moet je naar de ‘Uni’.
- Australië heeft totaal andere problemen dan Nederland. Een probleem die ik van dichtbij heb ervaren was een bosbrand. Door de vele natuur en droogte ontstaan er grote bosbranden. Wij zaten op de rand van evacuatie toen in Swan Valley (5 km verderop) een brand uitbrak, maar gelukkig hoefden we niet te verkassen en was de brand na 1 dag weer onder controle. Ze hebben speciale borden die aangeven hoe hoog de brandgevaarlijkheid is.
- Cricket is de aller aller saaiste sport die ik tot dusver heb bekeken, maarja ik kan in ieder geval zeggen dat ik een cricketgame (half) heb gezien. We deden gewoon alsof we de regels snapten trouwens.

Ik kwam een lijstje tegen en de volgende uit het lijstje heb ik zelf ondervonden.
You know it’s hot in Australia if:
1. The best parking spot is determined by shade not distance.
2. Hot water comes out of both taps.
3. You learn that a seat belt buckle makes a pretty good branding iron.
4. You discover that in Jan and Feb it only takes two fingers to steer a car.
5. You discover you can get sunburnt through your windscreen.
6. You break a sweat the instance you step outside at 7am.
7. While walking back barefoot to your car from any event, you do a tightrope act on the white lanes in the carpark.
8. Shopping Centre’s aren’t just shopping centre’s, they are temples to worship Air-Conditioning.
9. Sticking your head in the freezer and taking deep breaths is considered normal.
10. You will wait patiently until the day it starts raining to do some sports.

  • 08 Februari 2017 - 09:35

    Alice:

    Leuk jou verslag te lezen, Iris. Wat heb je het toch leuk en wat doe je leuke dingen.
    Is het nog een week of zes voor je weer terug komt? Oeps, leuk voor ons maar voor je vrienden daar ook niet alles. Het is zo heerlijk om wat van je horen. Geniet maar lekker lief! Knuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2017

Bye, goodbye and see you soon!

06 Februari 2017

Mijn Australische leven

06 Januari 2017

Kerstgekte in Perth en Albany

06 December 2016

De zomer is aangebroken

04 November 2016

Au pair life
Iris

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 7684

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: