Au pair life - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu Au pair life - Reisverslag uit Perth, Australië van Iris Brandenburg - WaarBenJij.nu

Au pair life

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 November 2016 | Australië, Perth

G’day mate. How ya doin? Ja mensen, zoals je ziet gaat mijn Engels er hier in Australië enorm op vooruit. Elke dag leer ik weer nieuwe woorden, echt heel leuk. Nu ben ik ook op een punt dat ik ook automatisch versta waar liedjes over gaan in plaats dat ik het alleen hoor en er niet over nadenk.
Omdat mijn blog deze keer ‘au pair life’ heet, zal ik beginnen met hetgeen waarvoor ik gekomen ben. Het leven als een au pair is heerlijk. Ik probeer elke dag als ik moet oppassen (vaak maar 2,5 dag per week) wat te ondernemen. Zo zijn we bij de cuddlefarm (kinderboerderij) geweest, drinken we vaak een cappuccino en babychino (is opgeklopte melk met cacaopoeder) en bezoeken we verschillende speeltuinen. Als we thuis blijven maken we playdoh, lezen we boekjes of spelen we met scheerschuim (dat is trouwens echt een succes).
Verder heb ik dus ook veel vrije tijd. Dit vul ik op met Friends kijken en gitaar leren spelen. Verwacht maar niet te veel, want het gaat niet geweldig e…f…e…f…g… Maar behalve dat is er natuurlijk ook heel veel te ontdekken en beleven. Zo ben ik twee dagen in Fremantle geweest. Hier was een dag het ‘Dirk Hartog festival’ waar ik met de Dutchies van Perth een fietstocht heb gedaan. Dirk Hartog is ook de reden waarom Willem Allexander en Maxima in Perth waren en nee ik heb ze niet gezien ;). Hillarys de boothaven is heel leuk voor een drankje of gewoon om in de zee te zwemen. En als toppunt van toerisme heb ik de Perth sunset kayaktour gedaan die echt fantastisch mooi was.
Ten slotte ben ik ook al redelijk ingeburgerd in het Australische leven. Ik ben een ware Perth Glory soccer supporter geworden. Ik ben tot nu toe met het gezin naar alle wedstrijden van het seizoen geweest. Ik wacht nog steeds op het moment dat ik op de foto kan met George (de mascotte van het team). Ook kon ik door mijn tante een kijkje nemen in een Australische kleuterklas. Daar werd ik voor een dagje ‘juf Iris’ genoemd. Gaaf om te zien wat de verschillen zijn met de Nederlandse scholen. Hier een kort rijtje:
- Ze hebben public en private schools. Public is gratis en private betalen de ouders. Ik heb op een private school gekeken.
- Ze dragen schooluniformen.
- Van de overheid moet op iedere 10 kleuters tot 6 jaar 1 leerkracht. Dus heel veel onderwijsassistenten (JALOERS!)
- Ze zitten op de mat in plaats van op stoelen in een kring.
- Er wordt veel meer buiten gedaan.

Wat ik heb geleerd de afgelopen tijd:
- Dat Engels met het Nederlandse accent dat ik heb klinkt als Schots. Er zijn al drie mensen die dachten dat ik uit Schotland kwam vanwege mijn accent.
- Er worden in Australië heel veel boetes uitgedeeld voor autorijders, maar niet voor fietsers. Toen ik vertelde dat ik al drie keer een boete had gehad op mijn fiets moesten ze lachen en vroegen ze ‘Omdat je geen helm droeg zeker’. Ehm nee…
- Dat ongeveer 99 procent van de dieren hier dodelijk is of ontzettend pijnlijk kan steken of bijten. Gelukkig heb ik dit zelf nog niet ondervonden. Wel weet ik dat er 1 procent is die dat allebei niet heeft, want ik moest tijdens een bushwalk voorrang verlenen aan een overstekende Echidna.
- Dat je tegenwoordig met elke app kan (video)bellen. Tja niet alleen Skype voldoet, maar ook Snapchat, Fb messenger en Whatsapp.

  • 04 November 2016 - 09:45

    Lidy Brandenburg:

    Hoi Iris,
    Dank voor je up-date. Leuk om te lezen wat je allemaal doet. Die heerlijke zon daar word ik jaloers op omdat het hier nu echt koud wordt en winter. De gekleurde bladeren hier zijn wel weer mooi als de zon tenminste een beetje schijnt.
    De bossen daar bij jullie zijn wel erg kaal; wel heel anders dan woudenberg. Ik hoop dat je een heerlijke tijd hebt daar. Het klinkt wel zo!!! Hart groeten.

  • 04 November 2016 - 10:50

    OPa Brandenburg.:

    Beste Iris, Ik ben blij om te lezen, dat je het zo goed getroffen hebt daar bij je au pair baan. Leuk om te zien ( via de foto's ) dat het daar zo mooi is en dat jij daarvan kunt genieten, ik zou bijna jaloers worden en als ik 50 jaar jonger was zou ik naar je toe komen. Meid ik wens je nog een heel fijne tijd en ik kijk al uit naar je volgende reisverslag. Groetjes Opa.

  • 04 November 2016 - 17:34

    Tjallien Elstrodt:

    Hallo Iris!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het is hier volop herfst en nog 1 weekje en dan komt Sinterklaas.....
    Op school gaat alles ok! Siem is doorgestroomd naar groep 3.... was niet meer te houden...
    Na de kerstvakantie krijgen we een derde kleutergroep. Het wordt een instroomgroep, dus we hoe en niet te splitsen gelukkig.
    Vandaag hebben we met de kids een herfstwandeling gemaakt....sjouwen met takken...heerlijk.
    Jolien en Edwin zijn inmiddels in Zweden geweest..... In december beginnen we met de eerste stappen richting Reggio Emilia....kan niet wachten...
    Geniet verder en de groeten van ons allemaal!
    Tjallien.

  • 08 November 2016 - 09:41

    Annerieke:

    Hoi Iris,
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet! Wat heerlijk dat jouw zomer lekker doorloopt :) hier heeft het vannacht voor het eerst gevroren... daar mis je niks aan! Haha
    Geniet ervan daar! Hartelijke groetjes ook van Johan en Daniel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2017

Bye, goodbye and see you soon!

06 Februari 2017

Mijn Australische leven

06 Januari 2017

Kerstgekte in Perth en Albany

06 December 2016

De zomer is aangebroken

04 November 2016

Au pair life
Iris

Actief sinds 15 Aug. 2016
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 7698

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: